5 ting de bedste ledere gør

Hvem vil ikke gerne være den leder, som medarbejderne følger, og som sikrer trivslen og samarbejdet?

Gode ledere er afgørende for medarbejdernes trivsel, for at de kan samarbejde effektivt og for, at de føler sig motiverede til at yde deres bedste. Men hvad er det konkret, ledere kan gøre for at fremme dette?

Det er alment kendt, at en person der udstråler empati, står øverst på ønskelisten, hvis medarbejderne kunne vælge deres egen leder. De ønsker at følge ledere, der viser omsorg og tillid. Og når tilliden er gensidig, øges viljen til at opnå succes sammen. Her får du fem medmenneskelige ledertips til bedre resultater.

Kilde: lederweb.dk

1. Opbygger strukturer der forhindrer stress

Når man er stresset, er det sværere at føle og vise medfølelse. Derfor bør du sikre, at du og medarbejderne kan arbejde produktivt med så lidt stress som muligt.

Start med at blive klogere på dig selv: Hvad stresser dig? Er det fx mange mails, lange møder uden dagsorden eller uklare mandater? Eller at du ikke kan leve op til medarbejdernes forventninger om nærværende ledelse i hverdagen?

Fokuser derefter på løsninger. Måske kan du undgå mange mails ved at holde et 30-minutters opstartsmøde hver uge eller dag, du kan måske selv skrive færre mails og ringe i stedet? Og vil det måske hjælpe at delegere nogle af dine opgaver til andre, så du få mere tid til personaleledelse?

Når du uddelegerer opgaver til medarbejderne, er det vigtigt at være tydelig om de mandater, de har. Vær klar på at give slip på detaljerne og lad være med at kapre opgaven tilbage, hvis der er problemer. Prøv i stedet at spørge: “Hvad har du brug for fra mig for at komme videre med denne opgave?” Læs mere om, hvordan du uddelegerer her

I forhold til medarbejderne anbefaler stressekspert Thomas Milsted, at du skaber rammer, der imødekommer medarbejdernes behov for:

  1. Gode kollegaer
  2. Følelsen af at have kontrol
  3. Mening
  4. Udvikling af kompetencer
  5. Lyst til at arbejde
  6. Tryghed
  7. Tilfredshed med sig selv

2. Tør gå ind i konflikter

Lad være med at stikke hovedet i busken, når stemningen er anspændt. God ledelse kræver, at man tør gå ind i konflikter, håndtere dem og finde gode løsninger. Selvom det kan føles vanskeligt og grænseoverskridende, har stort set alle på en arbejdsplads gavn af, at trådende bliver redt ud så hurtigt som muligt.  

Konflikter bør løses under fire øjne. Fornemmer du en anspændt stemning mellem to medarbejdere, bør du tale med dem én ad gangen, lytte uden at tilføje dine perspektiver og holdninger til sagen, og opsummere hvad du har hørt, og dernæst bede vedkommende om hans eller hendes syn på sagen.

3. Bakker medarbejderne op

Omdrejningspunktet for ledelse er at løfte teamets indsats mod målet. Gode ledere går bagerst og har fokus på at løfte og støtte medarbejderne så meget og så ofte som muligt mod målet. 

Undgå ord som ”jeg”, ”mig” og ”min” og sig i stedet ”vi”.

Som leder er det vigtigt at bakke medarbejderne op, særligt i modvind. Det betyder ikke, at du undgår at tage de nødvendige konflikter internt, men udadtil skal du sikre, at I står sammen og fremstår som en fælles enhed. Og så bør du agere læhegn for medarbejderne, så de kan fokusere på at løse deres opgaver bedst muligt.

4. Spørger, hvad de kan hjælpe medarbejderne med

Lederen spørger: Hvordan kan jeg hjælpe, så I kan løse jeres opgaver bedst muligt?

Det gode ved hjælpsomhed er, at det smitter. Så er du oprigtigt hjælpsom, vil det skabe ringe i vandet, og andre vil sprede hjælpsomheden videre på arbejdspladsen.

Charles Darwin er ofte misforstået i sin forskning om evolutionen i forhold til, at det er den stærkeste, der klarer sig bedst. Faktisk argumenterede Darwin for, at sympati og medfølelse er de naturlige og evolutionære adfærdsmønstre, der bedst bidrager til menneskets overlevelse og udvikling.

Darwin om medfølelse og sympati

Darwin skrev: “De samfund, der inkluderede flest sympatiske medlemmer, ville blomstre bedst og opdrætte det største antal afkom”. Man kan læse Darwin, som at grupper med en høj grad af sympati og samarbejde er mere tilbøjelige til at overleve og få flere børn, hvilket har bidraget til menneskets evolution og succes som art. Det vil sige, at grupper med stor medfølelse klarer sig bedre. Fra evolutionens begyndelse og hele vejen op til i dag.

5. Giver feedback, og gør det ofte

Feedback er vigtig, og gode ledere gør det ofte og undervurderer aldrig betydningen af regelmæssig feedback til medarbejderne.

Giver du ros, så gør det konkret i forhold til en specifik opgave eller situation. Det er fx bedre at sige: ”Hvor var det godt håndteret med den nye kunde, hvor du opstillede de to valgmuligheder”. I stedet for ”Supergodt gået med den nye kunde”.

Feedback er vigtig fordi:Det giver medarbejderne en klar forståelse af deres præstationer. Uden feedback kan det være svært for medarbejderen at forstå, hvordan hans eller hendes arbejde bidrager til organisationens succes, eller hvor der er behov for forbedringer.Feedback kan hjælpe medarbejderen med at udvikle sig og vokse i deres arbejde ved at skabe bevidsthed om styrker og svagheder samt komme med forslag til forbedringer.Feedback kan motivere og øge medarbejderens engagement.Det giver anledning til en konstruktiv dialog mellem medarbejder og leder, der kan føre til bedre forståelse og samarbejde.

Ønsker du sparing ift. dit lederskab, så tøv ikke med at kontakte lemo-recruitment ApS.
Avatar photo
MML

Morten Madsen har mere end 20 års erfaring som Koncern HR-chef og Rekrutteringsansvarlig. Han har en HRD erhvervsdiplomuddannelse, er uddannet Business Coach og er certificeret i GARUDAs og Thomas International´s personprofilværktøjer.