Jobsamtalen – hvad virker?

Du kan sikkert huske jobsamtalen, der gik godt, og hvor du fik jobbet. Har du mon også prøvet at være til en jobsamtale, der gik mindre godt, og hvor du bag efter stod tilbage med en tom og ærgerlig fornemmelse i kroppen?

Jeg har gennem mange år siddet med ved bordet i rekrutteringsøjemed. Hermed har jeg set rigtigt meget, der virker til jobsamtalen. Desværre har jeg også set en del eksempler på forhold og afbrydelser, hvor jeg har tænkt, at dette kan virksomheden ikke byde kandidaten, men også hvor kandidatens forberedelse og motivation har været langt under det forventlige. Det er synd og skam og spild af tid for begge parter.

Jeg vil med denne blog give mit syn på det, som jeg ser, at både kandidat og virksomhed med fordel kan overveje i processen op til og under jobsamtalen.

Gode råd til virksomheden

En vellykket rekruttering starter lang tid før, at samtalerne afholdes. Tænk over, at virksomhedens omdømme er på spil meget tidligt i processen. Sørg derfor altid for at behandle alle kandidater med respekt. Svar alle ansøgere uanset om det vurderes, at de er egnede eller ej.

Fokuspunkter og overvejelser

Inden stillingopslaget publiceres, er det vigtigt, at virksomheden har gjort sig grundige overvejelser om den profil samt organisering, der ønskes i jobbet. Det kan også overvejes, hvem stillingens nærmeste interessenter er internt såvel som eksternt? Hvem refererer stillingen til? Hvad er lønniveauet? Er det en fuldtidsstilling? Er der, eller kan der på sigt, blive tale om ledelsesansvar? Hvad er succesmålene i stillingen – på kort, mellemlang og lang sigt? Hvilke ledere og medarbejdere samt eventuelt tillidsrepræsentanter skal deltage i ansættelsesudvalget?

Ovenstående fokuspunkter er naturligvis ikke udtømmende, da det afhænger af den enkelte virksomhed og jobbets kompleksitet. Men det er grundlæggende områder, der efter min erfaring er yderst fornuftige at forholde sig til. Mit råd er, at der udarbejdes en egentlig jobprofil, eller en stillingsbeskrivelse, som omdrejningspunkt for jobsamtalen, støttet af stillingsopslaget.

Så er det tid for jobsamtalen

Virksomheden skal sørge for et egnet lokale, hvor samtalerne kan afholdes uforstyrret og anonymt for kandidaterne. Ingen kandidater ønsker at blive set af andre end ansættelsesudvalget med risiko for at møde en kollega, nabo eller måske god ven i døren på vej ud fra samtalen.

Sørg desuden for lidt forplejning, sluk mobiltelefonerne og giv kandidaten den fokus vedkommende fortjener, efter at han/hun har brugt tid på at skrive ansøgning og lave cv. Sæt i øvrigt god tid af til den enkelte. Typisk 1 til 1,5 time til første møde.

Hvis der er behov for et andet møde, vil jeg anbefale, at der laves en stillingsrelateret opgave, der eventuelt tilsendes kandidaten inden mødet. Så kan opgaveløsningen og -fremlæggelsen, sammen med testresultaterne, indgå i beslutningsgrundlaget for valget af kandidaten.

Gode råd til kandidaten

Som ansøger er det ekstremt vigtigt, at du så godt som overhovedet muligt har sat dig ind i virksomheden, dens produkter/ydelser, kunder, markeder og så videre. En kommende arbejdsgiver vil nyde at høre, hvor meget du sat dig ind i virksomheden. Kender du nogen på virksomheden, kan det være en god idé at virke interesseret og høre til udvalgte områder, så du kan underbygge, at du naturligvis er godt forberedt.

Når du ankommer til jobsamtalen bliver du prompte udfordret af det, jeg kalder “3 sekunders reglen”. Det er den tid, vi bruger på at danne os et førstehåndsindtryk – Halo effekten – af et andet menneske. Forsøg derfor gerne at ramme virksomhedens normer for påklædning og så videre. Se i øvrigt min kommende blog om Halo-effekten.

Mød derfor op vel påklædt, med et fast blik og et godt håndtryk. Med andre ord: rank ryggen og se ud som om at du vil det her! Så er du absolut godt igang med dit første møde med virksomheden.

Interaktion med ansættelsesudvalget

Under samtalen er det vigtigt at tilgodese alle i ansættelsesudvalget. Det vil sige, at du skal forsøge løbende at have øjenkontakt og dialog hele vejen rundt. Jeg ved, at det kan være en udfordring. Men tro mig, det kan sagtens være den person i udvalget, der siger mindst, der har det afgørende ord og beslutningskompetencen til at vælge kandidaten i sidste ende. Derfor er det en rigtig god idé at vise, at du kan og vil “dialogisere” med alle.

Når du bliver bedt om at gennemgå dit cv, skal du ikke gå i detaljer med fortiden. Kun hvis du bliver spurgt til noget helt konkret. Jeg har oplevet utallige ansøgere gennem tiden, der har talt så rosende om deres aktuelle arbejdsgiver, job og resultater, og faktisk har hængt fast i fortiden under hele samtalen, at jeg har siddet med en opfattelse af, hvorfor de mon egentlig har søgt denne nye stilling?

Du skal i stedet være spørgende og udfordrende på det nye job. Hvad er forventningerne til dig? Hvornår og med hvad vil virksomheden mene, at du får succes? Hvilke udviklingsområder er der i jobbet? Hvordan kan du gøre en forskel?

Forberedelse og refleksion

Som ansøger/kandidat kan du med fordel forberede dig på følgende spørgsmål: Hvilke tre ord vil din nuværende chef bruge, hvis vedkommende skulle karakterisere dig som medarbejder? Hvilke tre ord vil din bedste kollega bruge, hvis vedkommende skulle karakterisere dig? Hvad er du god til i relation til det nye job, du har søgt? Hvor vil du have dine udfordringer og skal støttes? Hvilke resultater er du særlig stolt over i din karriere? Hvad vil du gerne huskes for, når du forlader din nuværende arbejdsgiver? Hvad er din motivation for at søge dette job? Hvis vi skulle vælge dig, frem for andre ansøgere, hvad skulle så være udslagsgivende for det?

Det kan godt være, at du som kandidat synes at ovenstående spørgsmål virker underlige i nuet, men prøv alligevel at tænke over dem. De siger nemlig meget om dig som person. Hertil kommer, at hvis du gør dig disse refleksioner over dig selv, står du langt stærkere i din fremtidige udvikling, da du bliver mere bevidst om dig selv, din adfærd, og ikke mindst dennes indvirkning på andre.

De første 100 dage

Er cirka lig med prøvetiden! Det er i denne periode, at du skal vise, at virksomheden har truffet det rigtige valg. Kan du allerede inden jobsamtalen gøre dig tanker om, hvordan du vil “angribe” dit nye job og måske endda fastholde dine overvejelser på et stykke papir til ansættelsesudvalget, vil det være rigtig fint. Det viser, at du formår at tænke fremad, og ansættelesesudvalget har et stykke papir med fra mødet med dit navn på. Så står du langt skarpere i deres erindring.

Held og lykke til virksomhed og kandidat med at finde hinanden.

Kontakt os gerne uforpligtende for yderligere sparring og rådgivning.

Avatar photo
MML

Morten Madsen har mere end 20 års erfaring som Koncern HR-chef og Rekrutteringsansvarlig. Han har en HRD erhvervsdiplomuddannelse, er uddannet Business Coach og er certificeret i GARUDAs og Thomas International´s personprofilværktøjer.

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *