
Onboarding – eller?
Som overskriften antyder, er det et spørgsmål om det ene eller det andet. Onboarding – eller? Ved du f.eks. hvornår din nyansatte medabejder beslutter sig for, om vedkommende ønsker at blive hos dig?
Hvad investerer du og din organisation i velkomst og introduktion af nye medarbejdere? Kan du forbedre fastholdelsen af din nyansatte medarbejder med personlighedsbestemt onboarding?
Spørgsmålene er mange. Svaret: professionel onboarding er noget enhver virksomhed bør tage alvorligt.
Mange forskere vurderer, at onboarding i løbet af de kommende år vil opnå samme status som professionel rekruttering. Dette fordi, at den første tid i et nyt job på mange måder er den vigtigste i den nye medarbejders ansættelse.
Onboarding-perioden former medarbejderens indtryk af virksomheden, perspektiverer opgaver og ansvar, giver kulturforståelse, påvirker motivationen og ikke mindst etablerer relationer.
Lidt tal på onboarding, eller mangel på samme
Desværre er onboarding stadig en umoden disciplin, og derfor tager de fleste virksomheder fortsat let på den. Det afspejler sig i statistikken. 25% af alle nyansatte forlader således deres stilling igen inden for det første år. 22 % af dem gør det, inden de når 45 arbejdsdage. For førstegangssøgende der kommer i job, har 46 % søgt et nyt jpb inden for 18 måneder. Skræmmende tal, som det bør være interessant for alle virksomheder at ændre – til gavn for en bedre bundlinje.

Hvad er onboarding?
Onboarding er en transition. Det vil sige en overgang. Den nye medarbejder flytter sig fra én tilstand til en anden. Jobbet, rollen, virksomheden, kulturen og kollegerne skal “fordøjes”, og det kræver en god understøttelse og forståelse fra virksomhedens side.
Personlighedsbestemt onboarding
lemo-recruitment benytter GARUDAs platform til personligheds– og logiktests i forbindelse med rekrutteringer. Hertil har vi licens på et onboarding-modul, der direkte ud fra kandidatens personlighedsprofil (16 punkts kompetenceprofilen) genererer en række anbefalinger til både leder og medarbejder, som en støtte for begge parter i den første tid af ansættelsen. Herved sikres dialogens udspring i de områder, der er væsentlige for den nye medarbejders tilgang til, og ikke mindst trivsel i, jobbet.
Så budskabet er: Du kan forbedre fastholdelsen med personlighedsbestemt onboarding. Onboarding – eller?
Kontakt lemo-recruitment
Hvis du vil høre mere om vores erfaringer med fastholdelse af nyansatte medarbejdere via personlighedsbestemt onboarding, kontakt os da for en uforpligtende drøftelse.