Rekrutteringsguide
lemo-recruitment ApS præsenterer i denne blog første afsnit af en rekrutteringsguide, der hjælper dig med at holde styr på din rekrutteringsproces fra behov til ansættelse. Således hjælper vi dig med at strukturere processen frem mod at finde den næste vigtige brik i dit organisatoriske puslespil.
Grundlaget for enhver succesfuld rekruttering er en grundig vurdering af virksomhedens aktuelle bemandings- og kompetencebehov.
Denne rekrutteringsguide er målrettet dig, der ikke hver dag sidder med rekruttering som dit primære håndværk. Dig, hvor rekruttering er en ekstra opgave, der skal passes ind i en i forvejen travl hverdag. Dig, som ønsker at stille skarpt på rekrutteringsdisciplinen, så forløbet bliver optimeret og professionaliseret. Kort sagt: Dig, som ønsker et bedre grundlag for et godt resultat end det nuværende.
Som et supplement til denne blog henvises til tidligere indlæg omhandlende den gode jobsamtale,
Behov og ansøgerprofil
Enhver rekruttering indledes med erkendelsen af behovet for en ny medarbejder. I denne fase er der en række spørgsmål, som skal afdækkes:
- Hvilke arbejdsopgaver skal jeres nye medarbejder varetage?
- Hvilke almene, faglige og personlige kompetencer skal vedkommende have?
- Hvad forventer I resultatmæssigt af jeres kommende medarbejder på kort, mellemlang og lang sigt?
- Er der tale om en fultidsstilling, tidsbegrænset, flexjob eller?
- Lønniveau? Referenceforhold?, Rejseaktiviteter? – andet?
Hjælp til rekrutteringen
Overvejer I at få hjælp til hele, eller dele, af rekrutteringen? Der kan være mange gode grunde til. Måske har I ikke rekrutteringskompetencen inhouse. I ønsker personlighedstest af kandidaten, men har ikke licens. I har ikke tiden til at sikre en ordentlig kvalitet og kommunikation i rekrutteringen. Der kan være flere årsager, og fælles for dem alle er, at der er hjælp at hente.
Samarbejdet med et eksternt rekrutteringsbureau er en proces i sig selv, som vi ikke i denne rekrutteringsguide kommer ind på. I stedet henviser vi til vores unikke “slot-recruitement” koncept, hvor vi som ekstern rekrutteringspartner går ind og støtter på aftalte parametre i processen. Omkostningsreduceret, effektivt og enkelt.
Plan for rekrutteringen
Såfremt I vælger selv at gennemføre rekrutteringen, skal I overveje/have en plan for denne.
En sådan plan kan bl.a. indeholde:
- Overvejelser omkring starttidspunkt
- Udformning af stillingsannonce
- Annonncerings-/medieplan
- Annonceringsperiode
- Søgning i databaser, herunder LinkedIn
- Skal der aktiveres interne medarbejdere, eksterne interessenter?
- Hvem “har bolden” internt i.f.t. rekrutteringen, kontakt etc.?
- Håndtering af ansøgninger, afslag – husk GDPR reglerne
- Hvornår og hvor skal samtalerne afholdes?
- Hvem skal medvirke ved samtalerne – ansættelsesudvalg?
- Skal kandidaterne testes?
- Skal kandidaterne aflevere en caseopgave?
- Plan for onboarding
Læs med i vores næste rekrutteringsguide indlæg i april måned – få “Bulls eye” i din rekruttering, hvor vi kommer ind på bl.a. Employer Branding, jobannoncen, annoncering og search.
Har du konkrete spørgsmål til hvordan du kan løse en rekrutteringsopgave så kontakt os endelig. Vi er her for dig.