Vær opmærksom på din SoMe profil

Har du nogensinde tjekket en anden person ud på de sociale medier? Hvis ikke, er du formentlig en helt unik og uddøende race. For de fleste er altså lige et smut inde og tjekke eventuelle nye bekendtskaber ud, inden vi kaster os over real life-versionen. Det samme gør mange arbejdsgivere. Så vær opmærksom på din SoMe profil.

Der er gode grunde til at arbejdsgiverne tjekker dig på de sociale medier

Din SoMe profil er vigtig for din professionelle profilering. Lige så vigtigt er det, at den ikke fremstår stødende, kompromitterende eller rodet.

Der er nemlig et utal af ting, som skal gå op i en højere enhed mellem arbejdsplads og nyansat. Derfor er arbejdsgiverne også interesserede i at vide så meget om dig som muligt, inden de indgår en ansættelsesaftale med dig.

Det er derfor afgørende, at du tager dig eksemplarisk ud på dine sociale medieplatforme. Hermed risikerer du ikke up front at gå glip af drømmejobbet, inden du har en reel chance for at kæmpe for det. Og står du rigtig skarpt på din samlede SoMe profil, kan det positionere dig endog endnu bedre.

Nedenfor får du nogle hints til hvad du skal optimere, så dine profiler lokker arbejdsgiverne til i stedet for at frastøde dem.

Se eventuelt vores tidligere blogindlæg: Er du all star på LinkedIn?

Hvordan er din personlighed og passion?

Hvad deler du på de sociale medier? Er det kattevideoer eller fotos fra firmajulefrokosten, hvor Ivan fra it optrådte på slap line?

Uanset hvad, så giver dine delinger og opslag betragteren et helt bestemt indtryk af din personlighed og passion. Du bør derfor med (jobsøger-)fordel være stringent omkring, hvad du deler og kommenterer.

Vil du gerne gøre dig selv attraktiv overfor en potentiel arbejdsgiver, så del ivrigt relevant indhold og kommentér på indhold og nyheder fra branchen. På den måde kan din kommende chef se, hvor passioneret (læs: hvor fantastisk og engageret en medarbejder) du er.

Hvor kvalificeret er du til jobbet?

Vi kan sikkert alle sammen komme til at smøre en anelse for tykt på vores kompetencer under CV-skrivningen i iveren efter drømmejobbet. Men uanset om du vælger tandsmørrets udgave af dit CV eller ej, så er det vigtigt, at der er hold i det, du skriver.

Det betyder, at du bør synkronisere dit CV og især din LinkedIn-profil således, at når din fremtidige arbejdsgiver sidder med dit CV og din LinkedIn-profil foran sig, kan hun eller han se, at for eksempel anbefalingerne fra din gamle arbejdsplads understøtter påstanden om, at “jeg er hårdtarbejdende”.

Hvor interesseret er du reelt i arbejdsgiveren?

Det kan måske virke som en lille ting, men hvis du for alvor er interesseret i at arbejde hos en specifik virksomhed, så engagér dig på dennes sociale medier. Du bør som minimum følge virksomhedens forskellige profiler. Og vil du for alvor vise arbejdsgiveren, at du har en reel interesse i virksomheden og det, de laver, så like og kommentér også det indhold, de deler.

Der sidder med al sandsynlighed en SoMe-ansvarlig og tager imod dit engagement med kyshånd, og god karma kan som regel altid betale sig.

Hvor professionel fremstår du?

Har du været din Facebook-profil igennem og slettet de mindre professionelle billeder? Billederne fra 2.G, hvor du står med tungen nede i halsen på skiguiden, for eksempel. Eller videoen fra kusine Katrines 30-års fødselsdag, hvor du slår onkel Kajs shot-rekord.

Udover hovedrengøringen i dine gamle opslag så sørg også for, at dit profilbillede er opdateret. Tjek også, at du ikke har skrevet upassende kommentarer på egne eller andres opslag, og at dine tekster ikke er propfyldt med stave- og grammatikfejl.

Kort sagt, fjern alt der kan få en potentiel arbejdsgiver til at rynke på næsen. Igen – Vær opmærksom på din SoMe profil!

Hvor godt er dit netværk?

Det kan godt virke uoverskueligt at skulle opbygge et netværk på især LinkedIn, som ikke kun består af de obligatoriske gamle studiekammerater og forhenværende kollegaer.

Men det kan altid betale sig at lægge energi i at netværke digitalt med de rigtige mennesker. Og med de rigtige mennesker menes din branches influenter, eller ham eller hende, som kender “alle” mennesker. Vi har nemlig alle den ene person i vores netværk, der helt overnaturligt kender alle, som er værd at kende. Er du i besiddelse af alle de gode forbindelser, fremstår du også langt mere attraktiv for en arbejdsgiver.

Det står nu (forhåbentligt) klart, hvor vigtig din adfærd på de sociale medier er i din jobsøgningsproces. Kast dig over rettelserne, og brug ovenstående guideline til at komme et skridt tættere på drømmejobbet.

Kontakt lemo-recruitment ApS

Du ønskes held og lykke i din jobsøgning. Hvis du ønsker dialog eller sparing til din sociale profiler, CV eller andet karriererelevant, er du meget velkommen til at kontakte os.

Default image
MML
Morten Madsen har mere end 20 års erfaring som HR Manager og Rekrutteringsansvarlig. Han har en HRD erhvervsdiplomuddannelse, er uddannet Business Coach og er certificeret i GARUDAs og Thomas International´s DISC profilværktøj.

Leave a Reply